Tretia kniha autora, ktorej príbeh sa odohráva v nedávnej minulosti, pútavo opisuje, k akým neočakávaným rozhodnutiam dokáže ľudí priviesť pandémia vnútornej osamelosti.
Milovi ťahá na štyridsať a cíti nutkanie svoj život manžela a otca obrátiť naruby. Do cesty sa mu pripletie dávna priateľka Žaneta, ktorá si nevie dať rady s vyšetrovaním jednej nepravdepodobnej vraždy. Z minulosti všetko pozorujú dvaja významní muži slovenských dejín, ktorí zažili dosť veľkých životných zvratov aj bez zbytočnej predstavivosti.
Z recenzií:
O kríze stredného veku je nielen z psychologického hľadiska opodstatnené uvažovať. Ešte pozitívnejšie je, ak o tomto fenoméne v literárne transformovanej podobe uvažuje slovenský autor, ktorého meno, štýl, spôsob pohľadu na svet, je zárukou, že pôjde čiastočne o generačnú výpoveď, čiastočne o brilantného pozorovateľa, ktorý má schopnosť preniknúť k mikropríbehom a pozorovať veci pod povrchom. Sibyla je autor, ktorý vie glosovať, s tým že mu ostáva autorská ľahkosť a primeraná čitateľská atraktivita.
Zuzana Belková, Rádio Devín
Sibyla patrí k autorom, ktorí pokračujú vo svojom literárnom programe. Čo majú jeho knihy spoločné, je spájanie hravosti, striedanie rozprávačských perspektív, zapájanie prvkov tajomstva, pestré písanie s otvorenými koncami. Toto je kniha otázok. Tak som si to ja sám pre seba povedal. Hádam prvýkrát za tie roky Literárneho kvocientu som si hovoril, že som rád, že tu vystupujem v úlohe moderátora, ktorému sa stačí pýtať a nemusí sa pokúšať o interpretáciu. … Mne tá kniha ponúka strašne veľa otázok, na ktoré si neviem dať odpoveď. A neviem, či je to zle alebo dobre. Napokon veď to je aj fajn, keď sú knihy, ktoré vzbudzujú viac otázok, ako odpovedí.
Peter Darovec, Literárny kvocient #56
K (bývalým) novinárom/novinárkam píšucim beletriu pristupujem veľmi opatrne. Aj tejto knihe som sa najskôr vyhýbala a vravela som si – skúsim prvých 20, 40 strán a potom sa uvidí. No zastavila som sa na strane 87 a povedala som si – veľmi dobré. Rozprávanie, postavy, dej spolu fungujú, rušil ma možno len príbeh Karvaša a Husáka, ktorý sa striedal s tým hlavným, pre mňa dôležitejším (chápem, prečo tam je, ale aj tak). Netvrdím, že je to dokonalé, text by potreboval po viacerých stránkach ubrať a na iných pridať – napr. viac ozrejmiť zmýšľanie Martiny a menej sa venovať Žanete. Avšak celkovo Na prelome apríla a mája patrí k tomu lepšiemu, čo som počas vianočných sviatkov čítala aj kvôli presahu so súčasnosťou či perspektívam oboch manželov/milencov na tie isté udalosti.
Denisa Ballová, Goodreads
Táto kniha je, a teraz úplne bez hodnotenia, neznamená to nič dobré ani zlé, ale je maximálne vážna. Jedna z najvážnejšie pôsobiacich kníh v slovenskej próze za neviem koľko posledných rokov, ku ktorým som sa dostal.
Vladimír Barborík, Literárny kvocient #56
Kniha vyšla v mladom vydavateľstve Literárna bašta a jej napísanie podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Prečítajte si ukážku z úvodu knihy.
O jednom z hrdinov knihy jej autor rozprával v relácii RTVS Havran na ceste.
Výrazný a pritom minimalistický dizajn knihy je dielom mladej slovenskej grafickej dizajnérky Ester Mládenkovej. Na prelome apríla a mája nájdete v každom dobrom kníhkupectve a online napríklad aj na týchto adresách:
Názov: Na prelome apríla a mája
Počet strán: 236
Vydavateľstvo: Literárna bašta
Rok vydania: 2022
Redaktor: Slavo Sochor
Odborná spolupráca: Marek Syrný
Redakcia a jazykové korektúry: Miroslava Kuracinová Valová
Väzba: brožovaná
ISBN: 9788082830012